گالری تصاویر
محیط مهدکودک
تصاویر جشن ها
تصاویر آموزشی
 
رویدادهای مهد
برنامه کلاسی
کلاس‌های فوق برنامه
بازدیدها و برنامه های خارج از مهد
 
مقالات روانشناسی
هوش هیجانی
تربیت کودک
آموزش کودک
 
معرفی کتاب
کتاب آموزش کودک
کتاب تربیت کودک
کتاب های مهد
 

مقالات روانشناسی

 (برگرفته از كتاب راهنماي عملي والدين و مربيان نوشته دكتر ناهيد شيراني و دكتر ليلا سلطاني)

 

والدين بايد از كودك براساس سن و توانايي ادراك او انتظار رفتار مناسب داشته باشند و روش‌هاي تربيتي، مناسبي را نيز به كار گيرند. به عنوان مثال كودكي كه هنوز به سن دو سالگي نرسيده نياز به مراقبت هميشگي و تذكر دائم دارد، در حاليكه يك كودك چهار يا پنج ساله به اندازه‌ي كافي بزرگ شده كه از او انتظار داشته باشيم در مواردي رفتارهاي خودش را كنترل كند زيرا به حدي قدرت تشخيص خوب از بد را دارد.

 

 برگرفته از كتاب آموزش و پرورش پيش از دبستان، (دكتر ليلا سلطاني)

 

با توجه به نقش اساسي خلاقيت در زندگي، ضروري است كه اين توانايي ارزشمند را در كودكان پرورش دهيم. متاسفانه نظام آموزشي تربيتي ما در خانه و مدرسه و به تبع آن در جامعه، نه تنها اين توانايي را در كودكان و نوجوانان پرورش نمي‌دهد، بلكه با شيوه‌هاي نامناسبي كه به كار مي‌برد،‌ آن را سركوب نيز مي‌كند.

 

 (برگرفته از كتاب راهنماي عملي والدين و مربيان نوشته دكتر ليلا سلطاني و دكتر ناهيد شيراني )

 

1- احساسات كودكان را درك كنيد

هنگام مواجه شدن با بسياري از بدرفتاري‌هاي كودكان عملي‌ترين راه اين است كه خودتان را به جاي آنان بگذاريد و به اين نكته توجه كنيد كه كودكان پيش از چيره شدن بر زبان گفتار، مي‌كوشند از طريق رفتار، با بزرگ‌ترهاي‌شان ارتباط برقرار كنند. بنابراين به عنوان مثال در مورد كودكي كه كلافه است و مي‌خواهد شما زودتر مهماني را ترك كنيد و به خانه برگرديد. از خود بپرسيد: به فرض اگر من كودكي بودم كه خسته يا گرمش بود يا حوصله‌اش سررفته بود و مي‌خواست بزرگ‌ترهايي را كه نقش عمده‌اي در زندگي‌اش دارند،‌ از احساس خود آگاه كند، چه مي‌كردم؟

برگرفته از كتاب آموزش و پرورش پيش از دبستان، (دكتر ليلا سلطاني)

 

در انتخاب اسباب بازي رعايت نكات زير لازم به نظر مي‌رسد:

  1. اسباب بازي بايد متناسب با سن كودك باشد. به اين معني كه در انتخاب اسباب بازي بايد توانايي ذهني و جسمي كودك در نظر گرفته شود زيرا ارائه يك اسباب بازي كه هماهنگ با توانايي ذهني و جسمي كودك نباشد ممكن است موجب كسالت و بي علاقگي يا واكنشهاي عصبانيت و پرخاشگري در وي شود.

 

(برگرفته از كتاب راهنماي عملي والدين و مربيان نوشته دكتر ناهيد شيراني و دكتر ليلا سلطاني)

 

1- مطمئن شويد كه سطح آموزش شما متناسب با سطح رشدي كودك است.

2- براي تهيج ذهني كودك آموزش‌تان را با سئوال‌هايي در زمينه‌ي مورد نظر شروع كنيد.

3- با شور و علاقه در مورد مطلب مورد نظر صحبت كنيد.

 

برگرفته از كتاب آموزش و پرورش پيش از دبستان، (دكتر ليلا سلطاني)

 

اسباب بازي وسيله‌اي است كه كودك را تحريك مي‌كند تا محيط اطراف خود را بهتر بشناسد. از نظر رشد ذهني و هوشي نيز اسباب بازيها وسايل مؤثري تلقي مي‌شوند و كودك بتدريج ياد مي‌گيرد كه اشيا با يكديگر وجوه اشتراك و افتراق زيادي دارند. در مورد كاربردهاي اسباب بازي نيز بطور خلاصه مي‌توان از كاربرد آموزشي آن نام برد كه در واقع اسباب بازي ضمن جلب توجه كودك مي‌تواند به عنوان وسيله آموزش مفاهيمي چون رنگ، تعداد، شكل، اندازه، جنس و حجم باشد و همچنين وسيله‌اي براي افزايش خزانه لغات كودك باشد. اسباب بازيها در جهت شناخت شخصيتي كودكان از طريق انتخاب وسيله بازي توسط كودك و يا نحوه كاربرد آن وسيله‌اي كمك كننده باشند و از طريق آنها مي‌توان به وضعيت عاطفي و شخصيتي كودك پي برد. همچنين از طريق آنها به وضعيت هوشي كودك پي برد.

نونهالان

تقویت هوش هیجانی
تقویت هوش هیجانی
بازدید های متنوع
بازدید های متنوع
جشنواره خانوادگی بادبادکها
جشنواره خانوادگی بادبادکها
برگزاری کارگاه های متنوع
برگزاری کارگاه های متنوع
تغذیه سالم موز و هویج
تغذیه سالم موز و هویج
جشنواره خانوادگی بادبادکها
جشنواره خانوادگی بادبادکها
اردوی مدرسه طبیعت
اردوی مدرسه طبیعت
بازدید های علمی
بازدید های علمی
ابزارهای تعادلی
ابزارهای تعادلی
فعالیت متنوع روزانه
فعالیت متنوع روزانه
اردو مدرسه طبیعت
اردو مدرسه طبیعت
فارغ التحصیلی
فارغ التحصیلی
Previous Next