گالری تصاویر
محیط مهدکودک
تصاویر جشن ها
تصاویر آموزشی
 
رویدادهای مهد
برنامه کلاسی
کلاس‌های فوق برنامه
بازدیدها و برنامه های خارج از مهد
 
مقالات روانشناسی
هوش هیجانی
تربیت کودک
آموزش کودک
 
معرفی کتاب
کتاب آموزش کودک
کتاب تربیت کودک
کتاب های مهد
 

برگرفته از كتاب آموزش و پرورش پيش از دبستان، (دكتر ليلا سلطاني)

 

اسباب بازي وسيله‌اي است كه كودك را تحريك مي‌كند تا محيط اطراف خود را بهتر بشناسد. از نظر رشد ذهني و هوشي نيز اسباب بازيها وسايل مؤثري تلقي مي‌شوند و كودك بتدريج ياد مي‌گيرد كه اشيا با يكديگر وجوه اشتراك و افتراق زيادي دارند. در مورد كاربردهاي اسباب بازي نيز بطور خلاصه مي‌توان از كاربرد آموزشي آن نام برد كه در واقع اسباب بازي ضمن جلب توجه كودك مي‌تواند به عنوان وسيله آموزش مفاهيمي چون رنگ، تعداد، شكل، اندازه، جنس و حجم باشد و همچنين وسيله‌اي براي افزايش خزانه لغات كودك باشد. اسباب بازيها در جهت شناخت شخصيتي كودكان از طريق انتخاب وسيله بازي توسط كودك و يا نحوه كاربرد آن وسيله‌اي كمك كننده باشند و از طريق آنها مي‌توان به وضعيت عاطفي و شخصيتي كودك پي برد. همچنين از طريق آنها به وضعيت هوشي كودك پي برد.

 

البته پر واضح است كه اين كاربرد توسط روانشناسان و متخصصان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در تعريف اسباب بازي از نظر صاحبنظران مي‌توان گفت هر وسيله‌اي مي‌تواند اسباب بازي باشد بشرط آنكه كودك آن را بعنوان وسيله بازي خود بپذيرد.

انواع اسباب بازيها :

اسباب بازيها از نظر شيوه كاربرد آنها به دو گروه اسباب بازيهاي سازمان يافته‌ و سازمان نايافته تقسيم مي‌شوند.

  1. اسباب بازيهاي سازمان يافته اسباب بازيهايي هستند كه شكل مشخص و از پيش تعيين شده‌اي دارند و دامنه تاثير آنها محدود است و تنها مي‌توانند به منظور ايجاد موقعيت يادگيري خاصي بكار روند. اغلب اين اسباب بازيها با هدف جلب توجه كودك، ايجاد تحرك، تقويت مهارتهاي خاص،‌ هماهنگي چشم و انگشتان دست و نيز تقويت قدرت تكلم و بيان در كودك توليد مي‌شوند. از جمله اين اسباب بازيها مي‌توان از انواع اسباب بازيهاي آموزشي كه داراي كاربرد ويژه هستند نام برد.
  2. اسباب بازيهاي سازمان نايافته اسباب بازيهايي هستند كه شكل از پيش تعيين شده‌اي ندارند و كودكان با استفاده از خلاقيت و ابتكار خود با آنها بازي مي‌كنند.

 

انواع اسباب بازيهاي سازمان نايافته:

الف:اسباب بازيهاي ساختني : اسباب بازيهايي هستند كه متشكل از چند يا چندين قطعه بوده كه اين قطعات به يكديگر وصل شده يا روي هم قرار مي‌گيرند و شكل خاصي ايجاد مي‌كنند. ( مانند لگو و مكعبهاي چوبي يا پلاستيكي )

ب: وسايل لازم براي بازيهاي خلاقه : بازيهاي خلاقه بازيهايي هستند كه در آنها كودك از يك وسيله غير كلامي براي بيان احساسات خود استفاده مي‌كند. مانند نقاشي

ج: وسايل لازم براي بازيهاي تصوري : شامل وسايلي مي‌شود كه كودك بوسيله آنها از طريق تخيل و تصورات خود بازي مي‌كند. به طور مثال با استفاده از يك عروسك ساده، ساعتها فضايي را تصور كرده و در تخيل خود با اين عروسك صحبت مي‌كند و بازي مي‌كند.

همچنين از جمله بازيهاي تصوري مي توان از خمير بازي، شن بازي و آب بازي نام برد كه اين بازيها قدرت خلاقيت و تجسم كودك را رشد مي‌دهد و باعث تقويت عضلات است و هماهنگي چشم و دست و آشنايي كودك با مفاهيمي چون زبري، نرمي،‌ سبكي، سنگيني، حجم و طول و سطح را باعث مي‌شود.

اهميت اينگونه بازيها در اين است كه كودك در جريان بازي ابتدا به تفكر پرداخته و تصميم گيري مي‌كند كه چه وسيله‌اي بسازد و سپس آن را ساخته و حتي روي آن اسم مي‌گذارد و با آن شروع به بازي كردن مي‌كند.

 

نونهالان

تقویت هوش هیجانی
تقویت هوش هیجانی
بازدید های متنوع
بازدید های متنوع
جشنواره خانوادگی بادبادکها
جشنواره خانوادگی بادبادکها
برگزاری کارگاه های متنوع
برگزاری کارگاه های متنوع
تغذیه سالم موز و هویج
تغذیه سالم موز و هویج
جشنواره خانوادگی بادبادکها
جشنواره خانوادگی بادبادکها
اردوی مدرسه طبیعت
اردوی مدرسه طبیعت
بازدید های علمی
بازدید های علمی
ابزارهای تعادلی
ابزارهای تعادلی
فعالیت متنوع روزانه
فعالیت متنوع روزانه
اردو مدرسه طبیعت
اردو مدرسه طبیعت
فارغ التحصیلی
فارغ التحصیلی
Previous Next