گالری تصاویر
محیط مهدکودک
تصاویر جشن ها
تصاویر آموزشی
 
رویدادهای مهد
برنامه کلاسی
کلاس‌های فوق برنامه
بازدیدها و برنامه های خارج از مهد
 
مقالات روانشناسی
هوش هیجانی
تربیت کودک
آموزش کودک
 
معرفی کتاب
کتاب آموزش کودک
کتاب تربیت کودک
کتاب های مهد
 

 (برگرفته از كتاب راهنماي عملي والدين و مربيان نوشته دكتر ليلا سلطاني و دكتر ناهيد شيراني )

 

1- احساسات كودكان را درك كنيد

هنگام مواجه شدن با بسياري از بدرفتاري‌هاي كودكان عملي‌ترين راه اين است كه خودتان را به جاي آنان بگذاريد و به اين نكته توجه كنيد كه كودكان پيش از چيره شدن بر زبان گفتار، مي‌كوشند از طريق رفتار، با بزرگ‌ترهاي‌شان ارتباط برقرار كنند. بنابراين به عنوان مثال در مورد كودكي كه كلافه است و مي‌خواهد شما زودتر مهماني را ترك كنيد و به خانه برگرديد. از خود بپرسيد: به فرض اگر من كودكي بودم كه خسته يا گرمش بود يا حوصله‌اش سررفته بود و مي‌خواست بزرگ‌ترهايي را كه نقش عمده‌اي در زندگي‌اش دارند،‌ از احساس خود آگاه كند، چه مي‌كردم؟

 

2- با توجه و آرامش كامل به حرف‌هاي‌شان گوش كنيد (به جاي سئوال كردن يا پند دادن)

زيرا توضيح مشكلات براي پدر و مادري كه واقعاً گوش مي‌دهد، خيلي آسان‌تر است. در بيشتر مواقع سكوت كردن و فقط گوش دادن (از روي همدردي)، همان چيزي است كه كودك به آن نياز دارد. براي كودكان دشوار است در حاليكه كسي آن‌ها را پند مي‌دهد يا سرزنش مي‌كند و سئوال‌پيچ‌شان مي‌كند به طور واضح و مثبت فكر كنند. پس تمام توجه‌تان را به او جلب كنيد و طوري عمل كنيد كه انگار تا ابد مي‌خواهيد به حرف‌هاي او گوش فرا دهيد.

3- شما مي‌توانيد احساسات كودكانتان را با كلمه‌اي تأييد كنيد

آه... هوم‌م... راستي... متوجه هستم.

4- احساسات كودكان را با عبارتي بيان كنيد

كودك زماني كه كلماتي براي آنچه تجربه كرده است مي‌شنود، عميقاً آرامش مي‌يابد زيرا مي‌بيند كسي بر احساس باطني‌اش آگاهي يافته است.

5- با همه‌ي مسائل جدي برخورد نكنيد

گاهي بحث را به بازي، شوخي و فكر و خيال بكشانيد يا درخواستي كه امكان برآورده شدنش نيست را به طور خيالي برآورده كنيد. به عنوان مثال اگر كودك شما با اصرار زياد از شما تخم‌مرغ مي‌‌خواهد و هر چه شما به او مي‌گوييد كه اكنون در خانه تخم‌مرغ نداريد او باز روي درخواستش پافشاري مي‌كند، مي‌توانيد بگوييد كاشكي منم جادوگر بودم و اونو درست مي‌كردم بعد به صورت نمايشي اجي‌مجي گفته تخم‌مرغي خيالي را ظاهر كرده و با او به بازي در اين مورد بپردازيد.

چند نكته

- گاهي ما در مقابل كودك‌مان عكس‌العمل نادرستي نشان مي‌دهيم و كمي بعد پشيمان مي‌شويم ولي بايد توجه داشت كه هرگاه پدر و مادري به خود مي‌گويند «مطمئنم كه ناشيگري كردم. چرا از اول به او نگفتم...) خودبه‌خود فرصت ديگري به دست مي‌آورند. زندگي با كودكان بن‌بست ندارد. هميشه فرصت ديگري براي گفتن (خواه يك ساعت ديگر يا يك روز يا يك هفته بعد) وجود دارد. مي‌توان اينطور شروع كرد «درباره‌ي چيزي كه قبلاً به من گفتي فكر كردم؛ راجع به اون پسربچه‌اي كه تو رو تو زمين بازي اذيت كرده بود. حالا دارم مي‌فهمم كه اين جريان مي‌بايست تو را خيلي ناراحت كرده باشد» غمخواري هميشه مورد قدرداني قرار مي‌گيرد. خواه زودتر، خواه ديرتر از موقع (عباسي‌فر، 1370).

- گاهي وقتي كودك بسيار آشفته است از او بخواهيد احساساتش را نقاشي كند زيرا نقاشي احساسات راهي مناسب براي تخليه‌ي هيجانات منفي مي‌باشد.

- كودكاني هستند كه ترجيح مي‌دهند وقتي آشفته‌اند، مطلقاً حرف نزنند. براي آن‌ها حضور پدر و مادر به اندازه‌ي كافي تسلي‌بخش است. پس بدون اينكه بخواهيد از زبان آنان حرفي بكشيد فقط با آرامش در كنارشان باشيد و آن‌ها را نوازش كنيد.

- سعي كنيد وقتي كودكان عواطف شديد خود را براي شما بازگو مي‌كنند حتي اگر از نظر شما كم‌اهميت است به او جواب سردي ندهيد.

- همانطور كه پاسخ والدين به عواطف شديد كودكان نبايد سرد باشد نبايد شدتي بيش از آنچه كودك احساس مي‌كند هم داشته باشد.

مثلاً وقتي كودك مي‌گويد فلان دوستم به من دروغ گفت.

مادر نبايد بگويد: زيرا او بچه‌ي بي‌ادب و بي‌مسئوليتي است و تربيت خانوادگي ندارد و تو حتماً ديگر نمي‌خواهي با او دوست باشي.

- اگر كودك‌تان خود را با اسامي بدي مورد خطاب قرار مي‌دهد شما از آن اسامي يا كلمات استفاده نكنيد مثلاً اگر كودك گفت من آدم احمقي هستم كه نتوانستم آن پازل را مثل دوستم به موقع تمام كنم بايد به او گفت نه عزيزم درست است كه وقتي يك كاري از مقداري كه انتظارش را داريم بيشتر وقت مي‌گيرد آدم دلسرد مي‌شود ولي بايد بداني با تمرين زياد و تكرار همه چيز درست مي‌شود.


6- با كلمات صحيح و مناسب اشكالات كودكان را بيان كنيد

وقتي از كودكان اشتباهي سر مي‌زند به جاي استفاده از كلمات و جملات توهين‌آميز، آمرانه و يا مقايسه‌گرانه، خود را جاي كودك بگذاريد و ببينيد كودكي كه شما خود را به جاي او گذاشته‌ايد چه واكنشي نشان مي‌دهد.

بهتر است با استفاده از كلمات مناسب، اطلاعات بيشتري در اختيار كودك قرار دهيد مثلاً بگوييد كه چرا يك كار اشتباه است و يا اينكه دقيقاً چه ويژگي‌ اين كار شما يا ديگران را ناراحت مي‌كند.

چند نكته:

نكته اول: آزردگي‌ها و مشغله‌ي زندگي روزمره حس طبيعي طنز و شوخي را در اكثر والدين از بين برده است. ولي بايد دانست كه استفاده از طنز و شوخي در واداشتن كودكان به انجام وظايف‌شان بسيار مؤثر است پس مي‌توانيد با صداي يكي از شخصيت‌هاي كارتوني مورد علاقه‌ي كودك وظيفه‌اي را از او بخواهيد، از صدا يا تلفظ‌هاي غيرعمومي و خنده‌دار استفاده كنيد.

نكته دوم: هرگاه درخواستي از كودك داريد، ولي كودك‌تان طوري رفتار مي‌كند كه گويي آن را نشنيده است، مرتباً حرف‌تان را تكرار نكنيد.

در عوض بررسي كنيد كه آيا كودك حرف شما را شنيده است يا خير. براي مثال وقتي مادري به دخترش مي‌گويد پنج دقيقه‌ي ديگر راه مي‌افتيم.

ولي كودك به بازي با عروسكش مشغول است و جوابي نمي‌دهد، اينجا مادر به جاي تكرار بلندتر صحبتش بايد با آرامش از او بپرسد: مي‌توني بهم بگي كه الان چه بهت گفتم؟ و اگر كودك درست جواب داد مادر مي‌گويد خوب حالا كه من متوجه شدم تو مي‌دوني، دوباره بهت نمي‌گم.

نكته سوم: گاهي وقتي از كودكمان مي‌خواهيم كاري را انجام دهد موافقت مي‌كند ولي بعد آن را انجام نمي‌دهد براي جلوگيري از اين مشكل بايد از كودك بخواهيم زمان دقيق انجام آن كار را برايمان مشخص كند. مثلاً اگر پدري به كودكش مي‌گويد اسبا‌ب‌بازي‌هايت مدت‌ها است وسط اتقاق پخش شده خيلي خوب مي‌شد اگر آن را جمع مي‌كردي ولي كودك با وجود چشم گفتن همچنان به كار قبلي خودش ادامه مي‌دهد بايد پدر به او بگويد: دلم مي‌خواهد بدانم كي تصميم‌ داري اين كار را بكني و اگر كودك گفت وقتي كارتون تمام شد پدر زمان تمام شدن كارتون (مثلاً يك ساعت بعد) را به كودك روي ساعت نشان دهد و بگويد حالا من مي‌توانم اميدوار باشم بعد از يك ساعت ديگر تو مداد رنگي‌هايت را جمع مي‌كني (عباسي‌فر، 1370).

 

(برگرفته از كتاب راهنماي عملي والدين و مربيان نوشته دكتر ناهيد شيراني و دكتر ليلا سلطاني)

نونهالان

تقویت هوش هیجانی
تقویت هوش هیجانی
بازدید های متنوع
بازدید های متنوع
جشنواره خانوادگی بادبادکها
جشنواره خانوادگی بادبادکها
برگزاری کارگاه های متنوع
برگزاری کارگاه های متنوع
تغذیه سالم موز و هویج
تغذیه سالم موز و هویج
جشنواره خانوادگی بادبادکها
جشنواره خانوادگی بادبادکها
اردوی مدرسه طبیعت
اردوی مدرسه طبیعت
بازدید های علمی
بازدید های علمی
ابزارهای تعادلی
ابزارهای تعادلی
فعالیت متنوع روزانه
فعالیت متنوع روزانه
اردو مدرسه طبیعت
اردو مدرسه طبیعت
فارغ التحصیلی
فارغ التحصیلی
Previous Next